غذا هایی که مردم دنیا با سیب زمینی درست می کنند

سیب زمینی (Solanum tuberosum L.) پس از گندم و برنج، سومین غذای مهم برای مصرف انسان و در میان محصولات برتر باغی است. دو سوم محصول سالانه به صورت تازه به بازار عرضه می شود، در حالی که مابقی برای خوراکی ها و سایر محصولات غذایی صنعتی، از جمله خوراک دام، چسب ها، داروها، چوب و کالاهای نساجی فرآوری می شود.

در سال 2019، 17.5 میلیون هکتار سیب زمینی در سراسر جهان کشت شد که 370.5 میلیون تن محصول داشت (جدول 1).4 آسیا با بیش از 9 میلیون هکتار کشت و 189 میلیون تن برداشت، بزرگترین تولید کننده سیب زمینی در جهان است.

اروپا تقریباً یک سوم کل برداشت جهان (107 میلیون تن) را تولید کرد که در بیش از میلیون هکتار کشت شد. آفریقا و آمریکای شمالی دارای یک هکتار زمین مشابه برای کشت سیب زمینی هستند، با این حال تولید آمریکای شمالی تقریباً دو برابر آفریقا است.
قیمت سیب زمینی ترد پفکی برای اولین بار در آمریکای جنوبی، در رشته کوه آند بین مرز پرو و ​​بولیوی اهلی شد. با این حال، ویژگی های ژنومی آن و جمعیت زیاد گونه های وحشی در کنار ارقام مدرن، تعیین دقیق منشا آن را دشوار کرده است. سیب زمینی در نیمه دوم قرن شانزدهم وارد اسپانیا شد و اندکی پس از آن به بقیه اروپا گسترش یافت.

سیب زمینی متعلق به خانواده Solanaceae است و در سرده Solanum طبقه بندی می شود که از حدود 900 گونه تشکیل شده است.

این جنس را می توان بیشتر به کلاد پتوتا تقسیم کرد، که شامل تمام گونه های غده تولید می شود. قیمت سیب زمینی شکم پر مجلسی کشت شده متعلق به گونه Solanum tuberosum است که اولین بار توسط Carl von Linneo در سال 1753 توصیف شد و می توان آن را بیشتر به دو زیرگونه طبقه بندی کرد.

اولین شامل واریته های کشت شده S. tuberosum subsp. tuberosum، که چرخه زندگی آن با روزهای طولانی سازگار است و احتمالاً از اولین ورود به اروپا سرچشمه گرفته است.

زیرگونه دوم، S. tuberosum subsp. اندیگنا از نژادهای بومی آمریکای جنوبی تشکیل شده است. طبقه بندی سولانوم به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته است و هنوز هم بسیار بحث برانگیز است.

علیرغم پیشرفت‌هایی که در طبقه‌بندی با توسعه ابزارهای آنالیز مولکولی، مانند SNPs، AFLPs، RAPDs و توالی‌یابی نسل بعدی به وجود آمده است، تناقضات بین محققین فراوان است. گونه های متنوع موجود در آرژانتین، بولیوی، مکزیک و پرو، علاوه بر رویدادهای هیبریداسیون تاریخی.

  • منابع:
    1. Potato improvement through genetic engineering
  • تبلیغات:
  1. گربه ای که علاقه ی زیادی به خوردن عرق یونجه دارد
  2. آیا می دانستید قارچ باعث بند آمدن خون دماغ می شود؟
  3. جاروبرقی متفاوتی که به گونه ای دیگر کار می کند!!!
  4. با جرثقیل خانگی ماهیانه صد میلیون تومان درآمد کسب کنید!